Na forum wyróżniamy dwie frakcje polityczne - Ferelden i Orlais. Każdemu graczowi przysługuje jedna postać ze szlachectwem, bez względu na jej przynależność do powyższych grup. Z zasady tej wyłamują się krasnoludzcy szlachcice, bowiem każdy Użytkownik może posiadać jedną taką postać nawet wtedy, gdy gra już powierzchniowym arystokratą. Oznacza to, że każdemu przysługuje maksymalnie jeden szlachcic z Fereldenu albo Orlais oraz jeden szlachcic z Orzammaru. Taki stan rzeczy powodowany jest specyfiką krasnoludów oraz faktem, że bohaterowie z wyższych sfer nie będą w stanie opuścić Kamienia bez utraty swych tytułów.
Postać bękarta może zostać utworzona za zgodą Urthemiela oraz bez wyraźnych przeciwwskazań ze strony graczy znajdujących się w danym rodzie. Mistrz Gry zastrzega sobie jednak prawo do akceptacji nieślubnego dziecka szlachcica pomimo weta graczy, gdy ich argumentacja wydaje się niewystarczająca względem ciekawości i dopracowania tego pierwszego.
ORGANIZACJE I WYDZIEDZICZENIA
Przystanie do grup takich jak: Krąg Maginów, Szara Straż czy Zakon Templariuszy powoduje wydziedziczenie. Oznacza to, że arystokrata traci swe tytuły oraz zdolność do udziału w spadku. Postaci, które od samego początku znajdowały się w wymienionych ugrupowaniach, nie wymagają akceptacji MG, aby móc wywodzić się z wyższych sfer, lecz należy zwrócić uwagę na to, że w przypadku Kręgu i Templariuszy młodzi adepci i rekruci najczęściej nie są świadomi swoich korzeni. Jeśli postać dołączy do którejś z tych trzech grup w toku rozgrywki, kolor jej nicku zostaje zmieniony, a gracz zyskuje możliwość utworzenia multikonta kolejnego szlachcica z tytułami, gdyż poprzedni je utracił, wobec tego pierwsza postać formalnie przestaje być arystokratą czy też możnowładcą.
Może się jednak okazać i tak, że w trakcie gry jakaś postać, na skutek machinacji politycznych bądź karygodnego postępowania, może zostać wykluczona z własnej rodziny. Formalnie przestaje być ona wtedy szlachcicem, a gracz zyskuje możliwość utworzenia multikonta.