Istotną sprawą, o której każdy z graczy powinien wiedzieć to fakt, że odeszliśmy od "tradycyjnej" formy prowadzenia rozgrywki, tj. pisania wątków w odpowiednich lokacjach, na rzecz sesji, które użytkownicy (bądź mistrzowie gry) tworzą na potrzebę wspólnej gry. W praktyce wygląda to następująco: Zamiast tematów opisujących konkretne miejscówki takie jak rynek, droga czy polana, gracze otrzymują temat zbiorczy z opisem lokacji (na przykład większego miasta) oraz miejsc, które mogą się tam znaleźć (zakon, baraki, karczma czy rynek). Następnie tworzy się wątek według podanego wzoru:
[A|B,C]{XYZ} , gdzie:
A - odpowiada za określenie czy dana sesja jest prywatna, czy też otwarta dla wszystkich.
B - określa lokacje, w której umiejscowiona jest rozgrywka
C - jest kwestią dodatkową, mówiącą o dokładniejszym miejscu, gdzie rozpoczyna się akcja gry
XYZ - nazwa własna sesji, którą tworzymy.
Przykład:
[Prywatna|Vay Royeaux] Tam, gdzie pada cień...
Należy także mieć na uwadze to, że maksymalna długość nazwy tematu to 255 znaków, dlatego też można sobie darować dodawanie konkretnego miejsca określanego wyżej jako "C", jednakże należy je opisać lub przynajmniej wskazać w poście otwierającym sesje, aby gra nie toczyła się w próżni.
Sama gra nie różni się wiele od tej, którą znamy. Post rozpoczynający sesje umiejscawia ją w konkretnej lokacji, nadaje rytm i tempo (w zależności od tego czy jest to posiadówka w barze przy kuflu piwa, czy też skrytobójcza misja w Orlais), a później wszystko toczy się swoim prawem, tj. gracze rozpisują swój wątek. W zależności od tego czy jest to sesja prywatna czy też globalnie otwarta, liczba graczy może być różna.
Sesje z Mistrzem Gry działają na takiej samej zasadzie, z tą różnicą, że to on zawsze rozpoczyna dany wątek i z góry określa zasady, jakie będą panowały podczas sesji (czas na odpisy, indywidualne preferencje czy też istotne kwestie na potrzebę rozgrywki).
Poza sesją z Mistrzem gry lub sesją globalnie otwartą, gracze mogą rozpisać jeszcze dwa wątki prywatne między sobą. Wyjątek stanową sesje stricte polityczne z tego względu, że polityka na forum jest sprawą wyjątkowo delikatną z dużym wpływem na główną linię fabularną, dlatego też podlega ona dodatkowemu nadzorowi.
Warto jeszcze wspomnieć o tym, że sesje nie kolidują ze sobą w przypadku miejsca ich rozgrywania, stąd też może pojawić się kilka rozgrywanych w tej samej lokacji.
SESJA PRYWATNA, A GLOBALNA
Najważniejsza kwestia, która odróżnia sesje prywatną od otwartej dla wszystkich - poza ograniczeniem do konkretnych osób w przypadku tej pierwszej - jest fakt, że sesja globalna ma wpływ na to jak zmienia się świat w jej obrębie. Przykładowo: w sesji otwartej, gracz pobił postać niezależną i podpalił stragan, przez co (po zakończeniu sesji) wystawiany jest za nim list gończy i powinien unikać straży miejskiej w danym mieście. Albo postać gracza wygłasza pokrzepiającą mowę motywacyjną, przez co zyskał w oczach miejscowych i są dla niego przychylniejsi.
W przypadku sesji prywatnych, które stanowią bardziej luźną rozgrywkę między konkretnymi graczami, ich poczynania zostają w sferze prywatnej, o ile nie zdecydują inaczej. Jeżeli uznają, że to co zrobili w sesji prywatnej ma zostać naniesione na linię fabularną, Mistrz gry na końcu sesji wstawia swoje podsumowanie i ów wątek traktowany jest na tych samym zasadach jak sesja globalna.
WAŻNE
O ile sesje otwarte są w większym lub mniejszym stopniu nadzorowane przez Mistrzów gry (którzy to mogą pojawić się w wątku w każdym momencie), o tyle sesje prywatne pozostawione są w rękach graczy. Nie oznacza to jednak, że można robić w nich co się chce i wszelkie większe akcje (które to miałby by wyraźny wpływ na świat i fabułę) powinny być zgłaszane do jednego z Mistrzów, który to rozpoczyna "opiekę" nad danym wątkiem i zwyczajnie go nadzoruje. W takim przypadku, sesja prywatna, po zakończeniu, również zostaje podsumowana przez nadzorującego ją Mistrza gry.